Öljyntorjuntakeskus Hankoon

HANGON KAUPUNGIN VALTUUSTOLLE,

VALTUUSTOALOITE: ÖLJYNTORJUNTAKESKUS HANKOON

Suomessa öljykatastrofiin varaudutaan siten, että vähimmäistavoite meritorjunnalle on koota talteen Suomenlahdella 30 000 tonnin, Saaristomerellä 15 000 tonnin ja pohjanlahdella 5 000 tonnin öljyvahinko avovesi-aikana kolmessa vuorokaudessa. Suomenlahdella kulkee päivittäin n. 25 tankkeria ja niistä suurimmat kuljettavat n. 120 000 tonnia raaka-öljyä. Vuositasolla öljykuljetukset ovat nousseet jo luokkaan 350 milj. tn/ vuosi. Tämän lisäksi on päivittäin liikkeellä noin 250 muuta alusta.

Em. johdosta on olemassa suuri vaara merionnettomuudelle , jossa osallisena on tankkeri ja sitä kautta suuri öljykatastrofi suomenlahdella(pieniä vahinkoja sattuu n. 200 kpl/vuosi). Erityisen vakava paikka se olisi Hangon kaltaiselle paikkakunnalle, joka pyrkii kehittämään elinkeinojaan palveluyrittäjyyden suuntaan. Asiakkaita saisi tällöin hakemalla hakea. Kyse on siis kahdenlaisesta katastrofista. Suurin on tietysti se mikä tapahtuisi luonnolle/merelle. Öljyä olisi silloin riittämiin joka paikassa . Tuhojen korjaaminen olisi monen vuoden työ ja kustannukset MILJARDI luokkaa euroissa. Tämän lisäksi elinkeinojen harjoittajat palveluelinkeinojen osalta saisivat pyöritellä peukaloitaan.

Valtion öljyntorjuntarahaston resurssit ko. tuhojen korvauksiin ovat vuositasolla VAIN noin 20-25 milj. euroa ja tasekin on alle 20 milj. euroa. Hyvä, jos sillä rahalla edes päästään puhdistustoimien alkuun.

Jo useamman vuoden ajan on julkishallinnon ja rannikkokuntien keskuudessa käyty keskustelua Suomenlahden öljyntorjuntakeskuksen tarpeellisuudesta ja aikaansaannista

Silloin keskustelut johtivat siihen, että Porvoo nähtiin sijoituspaikkana parhaimmaksi (YM:n muistio 22.8.2008). Tällä hetkellä tilanne on kuitenkin se, että Porvooseen keskusta ei ole tullut ja hanke on sijoituspaikaltaan täysin auki. Keskusteluja on käyty myös Pietarin osalta mahdollisena sijoituspaikkana.

Öljyntorjuntakeskuksen tehtävänä olisi huolehtia torjuntakaluston varastoinnista ja huollosta, kaluston kehittämisestä ja torjunnan koulutukseen ja harjoituksiin liittyvistä tehtävistä. Toiminnan tulisi vähitellen laajentua osaamiskeskuksen suuntaan, jolloin yhteistyö alan teollisuuden kanssa kuuluisi oleellisena osana toimintaan. Nuorten kurssi- ja koulutustoiminta alalle olisi tervetullut lisä Hangon koulutustarjontaan. Silloin, kun kalusto on lähellä ja koulutettua työvoimaa on saatavilla, ei ongelmakaan tunnu mahdottomalta.

Alustavien tiedustelujen mukaisesti Suomen Vapaasatama Oy:n alueella olisi tarjolla tiloja, minne öljyntorjuntakeskus voitaisiin sijoittaa. Hangon Kesämarkkinoiden aikana 2.6.2013 adressimme Hangon päättäjille, koskien öljyntorjuntakeskuksen aikaansaamista Hankoon, allekirjoitti runsaat 100 henkilöä, joista suurin osa hankolaisia(liitteenä).

Em. viitaten ESITÄN, että Hangon kaupunki ryhtyy välittömästi tarvittaviin toimenpiteisiin, öljyntorjuntakeskuksen aikaansaamiseksi Hankoon.

Hangossa 2013-06-05

Pekka Tuunanen